среда, 30 сентября 2015 г.

Закон захавання масы рэчываў. Хімічнае ўраўненне

Распрацоўка ўрока па хіміі ў 7 класе
Настаўнік   Рукіна  Таццяна Васільеўна

Тэма: Закон захавання масы рэчываў. Хімічнае ўраўненне.

Мэта: Растлумачыць закон захавання масы рэчываў і на яго аснове   
            сфарміраваць уменне састаўляць ураўненні хімічных рэакцый;

Задачы:
*       Удасканальваць уменне састаўляць ураўненні хімічных рэакцый на аснове закона захавання масы рэчываў і закона захавання саставу рэчываў;
*       Развіваць уменне выказваць і абгрунтоўваць свае думкі;
*       Выхоўваць у вучняў ашчадныя адносіны да абсталявання і рэактываў, экалагічную культуру.
Слайд 1

Абсталяванне:
     Д-2: растворы меднага купарвасу і натрый гідраксіду ( або натрый - карбанату і салянай кіслаты), прыбор для дэманстрацыі закона захавання масы рэчываў, вагі лабараторныя, растворы сернай кіслаты і барый - хларыду, кальцый - карбанату і салянай кіслаты.
     ІЭ: штатыў для прабірак, прабіркі, натрый – карбанат, саляная кіслата.


І. Арганізацыйны момант. (Арганізацыя і псіхалагічны настрой на працу)

ІІ. Апытванне і актуалізацыя ведаў.
1.     Гульня “Ход канем”.
     Настаўнік выбірае першага вучня і задае яму пытанне па тэме “Фізічныя і хімічныя з’явы”. Даўшы адказ, гэта вучань задае пытанне па дадзенай тэме наступнаму вучню, якога выбірае па прынцыпу хода “каня” ў шахматах. Час гульні залежыць ад узроўню ведаў вучняў.
2.     Вуснае апытванне на аснове схемы - канспекта
*       З’явы фізічныя і хімічныя;   (Слайд 2)
*       Прыкметы хімічных рэакцый; (Слайд 3)
*       Умовы працякання хімічных рэакцый. (Слайд 4)
3.     Індывідуальны эксперымент:
           Злійце бясколерныя празрыстыя растворы з дзвюх выдадзеных вам прабірак. Апішыце прыкметы з’яў. Да якіх з’яў і чаму адносіцца з’ява, якая назіраецца вамі?
Праблемнае пытанне: “Як вы думаеце, ці адбыліся якія – небудзь змены з агульнай масай рэчываў у доследзе, які вы толькі што назіралі?”

ІІІ. Матывацыя:
Слайд 5
     Гульня: “Хто ён?”. Неабходна адгадаць, аб якім вучоным ідзе гаворка, і звязаць яго імя з тэмай урока.
(Настаўнік дае падказкі ў выглядзе кароткіх звестак аб жыцці , навуковых адкрыццях, ролі ў гісторыі канкрэтнага вучонага).

1. Нарадзіўся ў 1711 годзе  ў Расіі.
1. Нарадзіўся ў 1743 года ў Францыі.
2. Рускі вучоны - прыродазнаўца.
2. Адзін з заснавальнікаў сучаснай хіміі.
3. Заснавальнік першага ў Расіі Маскоўскага ўніверсітэта.
3. Распрацаваў правілы назваў хімічных злучэнняў.
4. Развіваў атамна – малекулярнае прадстаўленне аб будове рэчываў. 
4. Даў правільнае тлумачэнне працэсаў гарэння і дыхання.
5. Адкрыў закон захавання рэчываў.
5. Адкрыў закон захавання рэчываў.
6. Значна раней іншых зразумеў: “Хімік без ведаў фізікі падобны да чалавека, які ўсе павінен шукаць шчупам…”
6. 8 мая 1794 года  нож гільяціны абарваў жыццё гэтага найвялікшага вучонага  ХУІІІ стагоддзя, які стаў ахвярай разгулу якабінскага тэрору.

Слайд 6
ІУ. Вывучэнне новага матэрыялу.
Закон захавання масы рэчываў.
1. Работа па п.15 с. 69-70 падручніка ( да слоў Закон захавання масы рэчываў можна пацвердзіць эксперыментальна.) па плану:
*       Доследы Р. Бойля і яго вывады аб масе рэчываў да і пасля рэакцыі;
*       Доследы М.В.Ламаносава і яго вывады аб масе рэчываў да і пасля рэакцыі;
*       Доследы А.Лавуазье і адкрыццё ім закона захавання масы рэчываў;
*       Сучасная фармуліроўка закона захавання масы рэчываў.  ( Слайд 7)
2. Дэманстрацыйны эксперымент:
     Дэманстрацыя пастаянства агульнай масы рэчываў на прыкладзе рэакцыі ўзаемадзеяння раствораў меднага купарвасу і натрый-гідраксіду, мелу з растворам салянай кіслаты ў адкрытым сасудзе. ( мал. 58 падручніка)

Хімічныя ўраўненні.   (Слайд 8)
1. Пт. З папярэдняга ўрока сутнасці хімічных рэакцый з пазіцыі прадстаўленняў аб атамах і малекулах згодна схеме раскладання вады:
 

2. Вывядзенне  паняцця “хімічнае ўраўненне” і распрацоўка алгарытму  састаўлення ўраўненні хімічных рэакцый.
Алгарытм састаўлення ўраўненняў хімічных рэакцый:    (Слайд 9)
1.     У левай частцы запісваюцца формулы рэчываў, якія ўступаюць у рэакцыю: 
           KOH + CuCl2 =
2.     У правай частцы ( пасля стрэлкі) – формулы рэчываў, якія атрымаліся ў выніку рэакцыі:
          KOH + CuCl2 = Cu(OH)2 + KCl
3.     Затым ураўноўваецца колькасць атамаў хімічных элементаў ў правай і левай частках ураўнення з дапамогай каэфіцыентаў:
          2KOH + CuCl2 = Cu(OH)2 + 2KCl
Спецыяльныя знакі, якія выкарыстоўваюцца пры напісанні хімічных рэакцый: “+”, “=”, “t”, “hv”, “  “, “  “.

Прыклад:   (Слайд 10)
*       Схема:           Медзь + кісларод = злучэнне медзі з кіслародам
*       Запіс схемы з дапамогай хімічных формул  : Cu+O2= CuO
*       Лік атамаў кожнага элемента перад рэакцыяй павінен быць роўны ліку атамаў гэтых жа элементаў пасля рэакцыі. Ураўнаважваем іх з дапамогай каэфіцыентаў, якія паказваюць лік малекул або формульных адзінак і хімічную колькасць дадзенага рэчыва.
        2Cu+O2= 2CuO
*       Ураўненне чытаецца так: два купрум плюс о-два роўна два купрум-о.
*       У рэакцыю ўступіла два моль медзі і адзін моль кіслароду і  атрымалася два моль купрум-о.

У. Першасны кантроль:   (Слайд 11)
1.     Які закон выкарыстоўваецца пры састаўленні хімічных ураўненняў?
2.     Практ. 2, 3, 5 с.72 падручніка.
3.     Пералічыце парадак дзеянняў пры напісанні ўраўненняў хімічных рэакцый.
4.     Расстаўце каэфіцыенты ў прыведзеных схемах хімічных рэакцый:  
а) Al + Cl2 = AlCl3     
б) Ca + O2 = CaO     
в) H2 + Br2 = HBr  
г) P + O2 = P2O5

УІ. Фізкультхвілінка ( практыкаванні  для вачэй)

УІІ. Замацаванне.  (Слайд 12)
1.     Чаму пасля награвання металу ў закрытай колбе маса колбы застаецца той жа, а пасля прапальвання металу ў адкрытай колбе агульная маса павялічваецца?
2.     Маса колбы, у якой спалілі серу, пасля рэакцыі не змянілася. У якой колбе ( адкрытай ці закрытай) праводзілася рэакцыя?
3.     Ці правільнае сцвярджэнне: “Пры хімічных рэакцыях маса рэчываў не змяняецца, так як пры гэтым захоўваюцца атамы і іх колькасць”?.
4.     Пры ўзаемадзеянні цынку масай 65 грам з серай ўтварыўся цынк-сульфід масай 97 грам. Якая маса серы ўступіла ў рэакцыю?
5.     Расстаўце каэфіцыенты ў прыведзеных ніжэй схемах хімічных рэакцый:
1)    HI = H+I
2)    Na + O2= Na2O
3)    NaCl = Na+  Cl2
4)    Mg + O2 =  MgO
5)    Al +S=Al 2S3 
6)    Cr 2O3 + Al = Al 2O 3 + Cr
6.     У праведзеных ніжэй схемах хімічных рэакцый замест шматкроп’я напішыце формулы адпаведных рэчываў, расстаўце каэфіцыенты:
1)    Ba+ O2 =
2)    Н2О= 2Н2 + …
3)    2 + О2 = 2О
4)    Fe + O2 = Fe 3O4
5)    + O2 = ZnO

УІІІ. Абагульненне.   (Слайд 8)

Работа па схеме  - канспекту
2О= 2Н2 + О2

m1 = m2 + m3


                    Пішам ураўненні ХР                             Рашаем задачы па
                                                                                       ўраўненнях ХР

m1- зыходныя рэчывы                                  m2 + m3 -  прадукты рэакцыі

Асноўныя паняцці: (Слайд 13)
*       у хімічных рэакцыях выкарыстоўваецца закон захавання масы рэчываў: маса зыходных рэчываў роўна масе прадуктаў рэакцыі;

*       пры хімічных рэакцыях атамы не знікаюць і не ўзнікаюць, сутнасць хімічнай рэакцыі заключаецца ў іх перагрупоўцы;

*       лік атамаў кожнага хімічнага элемента перад рэакцыяй павінен быць роўны іх ліку пасля рэакцыі;

*       хімічнае ўраўненне – умоўны запіс рэакцыі пры дапамозе хімічных формул і спецыяльных знакаў.

ІХ. Кантроль.  (на індывідуальных картках)

№ п/п
Варыянт І     
Варыянт ІІ
Узровень І
1
На вагах ураўнаважылі агарак парафінавай свечкі, затым запалілі яго. Маса рэчываў зменіцца:  
а) так   б) не
На вагах ураўнаважылі свечку і паглынальны прыбор над ёй для ўлоўлівання прадуктаў гарэння парафіну. Затым свечку падпалілі. Маса рэчываў зменіцца:  
а) так   б) не
Узровень ІІ
2
Стрэлка уверх
Якога абазначэння не хапае ва ўраўненні хімічнай рэакцыі CaCO3=CaO+CO2, калі рэчыва CaCO3 раскладаецца пры тэмпературы?
Узровень ІІІ
3
Пры ўзаемадзеянні алюмінію масай 9 грам з ёдам утварылася 136 грам алюміній-ёдыду (AlI3). Колькі неабходна ўзяць ёду, каб ён поўнасцю прарэагаваў з дадзенай масай алюмінію? 
а) 32 грамы        
                    б) 127 грам     
                    в) 145 грам
Пры ўзаемадзеянні серы масай 16 грам з кіслародам утварылася 32 грам сера(ІУ)-аксіду (SO2). Колькі неабходна ўзяць кіслароду, каб ён поўнасцю прарэагаваў з дадзенай масай серы? 
а) 32 грамы        
                    б) 16 грам     
                    в) 48 грам
Узровень ІУ
4
Расстаўце каэфіцыенты ў прыведзеных ніжэй схемах рэакцый:
1) Li + O2 = Li2
2) Na + S = Na2S  
3) MgO+SO3=MgSO4  
4) NO+O2=NO2
Расстаўце каэфіцыенты ў прыведзеных ніжэй схемах рэакцый:
1) K + Cl2 = KCl
2) Fe + O2 = Fe 2O3
3) Ag 2O = Ag + O  
4) Fe(OH)3 =Fe 2O3+H 2O  
Узровень У
5
Расстаўце каэфіцыенты ў наступных схемах хімічных рэакцый, запішыце мольныя суадносіны паміж рэчывамі па ўзоры. Падкрэсліце формулы зыходных рэчываў
Ураўненні хімічных рэакцый
Мольныя суадносіны
Узор:
2Fe+3Cl2=2FeCl3  
 N(Fe) : n(Cl2) :  n(FeCl3) =2 :3 :2
FeCl2 + Cl2= FeCl3

Н2О= Н2 + О2

Na+ Н2=Na Н

Расстаўце каэфіцыенты ў наступных схемах хімічных рэакцый, запішыце мольныя суадносіны паміж рэчывамі па ўзоры. Падкрэсліце формулы зыходных рэчываў.
Ураўненні хімічных рэакцый
Мольныя суадносіны
Узор:
2Fe+3Cl2=2FeCl3  
N(Fe) : n(Cl2) :  n(FeCl3) =2 :3 :2
Mg+O2= MgO

FeO + O2 =Fe 2O3  

HCl = Н2+ О2



Х. Карэкцыя.
У якім з ураўненняў рэакцый сума ўсіх каэфіцыентаў роўна 5?
1) Al +S=Al 2S3 
2) Fe+Cl2=FeCl3  
3) CH4=C 2H2+H2   
4) Ca + HCl = CaCl2+H2

1.     Знайдзіце памылкі ў наступных ураўненнях рэакцый:
1) C+2H2=CH  
2) 4Al+3O2=2AlO  
3) KСlO3 = 2KCl+3O2 
4) 4P+5O2=2PO5

     Дапытлівым! У адным доследзе з медзі масай 3,2 г шляхам награвання ў кіслародзе быў атрыманы медзь-(ІІ)-аксід масай 4 г. У другім доследзе з навескі медзі масай 4 г атрыманы аналагічны аксід масай 5 г. Правядзіце неабходныя разлікі і вызначце, ці адпавядаюць дадзеныя двух доследаў з законам захавання масы рэчываў.

ХІ. Дамашняе заданне
Параград 15, практ. 6-8

ХІІ. Рэфлексія. Як вы лічыце, які ваш узровень засваення вывучанага вучэбнага матэрыялу? 
а) высокі  
б) нізкі  
в) сярэдні
1.     Калі б) і в), то што перашкодзіла засвоіць лепш?
2.     Якія пытанні вызвалі найбольш цяжкасцей? Запішыце свае адказы на лісточкі і здайце.




МАТЭРЫЯЛЫ ДА ЎРОКА

Ліст самаправеркі
№ п/п
Варыянт І     
Варыянт ІІ
Узровень І
1
а) так  
   б) не
Узровень ІІ
2
Пасля SO2 неабходна паставіць стрэлку ўверх.
t” над знакам роўнасці
Узровень ІІІ
3
                    б) 127 грам     
                    б) 16 грам     
Узровень ІУ
4
Расстаўце каэфіцыенты ў прыведзеных ніжэй схемах рэакцый:
1) 4Li + O2 = 2Li2O 
2) 2Na + S = Na2S  
3) MgO+SO3 = MgSO4  
4) 2NO+O2  = 2NO2
Расстаўце каэфіцыенты ў прыведзеных ніжэй схемах рэакцый:
1) 2K + Cl2 = 2KCl
2) 4Fe + 3O2 = 2Fe 2O3
3) 2Ag 2O = 4Ag + O  
4) 2Fe(OH)3 = Fe 2O3+3H 2
Узровень У
5

Ураўненні хімічных рэакцый
Мольныя суадносіны
Узор:
2Fe+3Cl2=2FeCl3  

n(Fe) : n(Cl2) :  n(FeCl3) =2 :3 :2
2FeCl2 + Cl2= 2FeCl3
n(FeCl2)  : n(Cl2) : n(FeCl3) = 2 :1 : 2
2Н2О= 2 Н2 + О2
n(Н2О) : n( Н2) : n( О2) = 2 : 2 : 1
2Na+ Н2=2Na Н
n(Na) : n(Н2) : n(Na Н) = 2 : 1 : 2

Ураўненні хімічных рэакцый
Мольныя суадносіны
Узор:
2Fe+3Cl2=2FeCl3  

n(Fe) : n(Cl2) :  n(FeCl3) =2 :3 :2
2Mg+O2= 2MgO
n(Mg) : n(O2) : n(MgO) = 2 : 1 : 2
4FeO + O2 =2Fe2O3  
n(FeO) : n(O2) : n(Fe 2O3) = 4 : 1 : 2  
2HCl = Н2+ Cl2
n(HCl) : n(Н2): n(Cl2) = 2 : 1 : 1








Комментариев нет:

Отправить комментарий